Foto: JAN-WILLEM BROERE

Foto-expositie in het Kruithuis: Geuzenschip Prince Admirael viert 40-jarig bouwjaar

In de historie van het 80-jarig jubileum van de Brielse 1 April Vereniging is een belangrijke rol weggelegd voor het Geuzenschip, de huidige Prince Admirael. Deze tweede versie van het schip -volgend op de eerste Admirael die in 1972 werd gebouwd en eind jaren '70 van de vorige eeuw 'op' was- bereikt nu zijn 40-jarig bouwjaar en heeft daarmee al de helft van het 80-jarig jubileum dienst gedaan. En wat voor dienst: het schip neemt een dermate belangrijke rol binnen de viering in dat Ad Hoogerwerf, als Spanjaard verbonden aan de 1 April Vereniging, er vanaf 1 april een speciale expositie in het Kruithuis aan wijdt. Bezoekers kunnen vanaf dan op zaterdag en zondag binnenwandelen en de geschiedenis van het schip aanschouwen, in beeld gebracht door foto's, archiefstukken en krantenknipsels.

Mirjam van der Boom

BRIELLE - Om een en ander goed in beeld te kunnen brengen, putte Ad uit de informatie aanwezig in het Streekarchief en las hoe een en ander in de tijd is gegaan. Een schat aan informatie kreeg hij van Rens van Adrighem. Ad deed opmerkelijke ontdekkingen: "In 1972 bouwden de leden van de vereniging de Admirael op een ponton van grote buizen afkomstig uit de Europoort. Het schip bleef wel drijven, maar kon niet goed varen. Het werd gebruikt voor de viering en dat was een groot succes. Het was zelfs zo leuk dat er veel vaker tot eind jaren '70 mee werd gevaren."
Toen het schip dan echt niet meer dienst kon doen, bogen zo'n zestien vrijwilligers zich over de bouw van een opvolger, waarmee wel kon worden gevaren. Deze werkgroep, in het vizier van Wim van de Torre van de voormalige scheepswerf Delta aan de Turfkade en drijvende kracht Rens van Adrighem die bovendien het ontwerp maakte, volgde in 1978 het besluit tot een nieuw schip. Dat kwam in de winter van 1978/1979 van de grond en was in maart 1979 klaar. Het nieuwe exemplaar was van staal, maar lijkt van hout gemaakt door de manier waarop is geverfd.
In die tijd kon de verwezenlijking van het schip tot stand komen door een inzamelingsactie onder de bevolking, die aardig wat geld bijeen wist te brengen. Ook de gemeente droeg haar deel bij. Het schip kreeg een heuse dieselmotor en aluminium masten. "Het werd een beter schip dan aanvankelijk werd gedacht", vertelt Ad. De foto's hiervan heeft hij verzameld in het Kruithuis. De krantenknipsels die erover zijn verschenen, heeft hij op plakkaten verwerkt zodat bezoekers deze zelf kunnen vastpakken en op hun gemak kunnen lezen.
Het mooie van het schip is wel dat het met regelmaat voor historische en andere maritieme feesten wordt gevraagd, zoals Sail Amsterdam. Vaak is er een vaste bemanning mee zoet: Wim van de Torre was de eerste schipper, gevolgd door Sander Blok en nu staat Duco Deur aan het roer.
Opmerkelijk feit in de geschiedenis is dat het schip een keer is gezonken, het ging met een flinke kop onder ter hoogte van de toenmalige scheepswerf en moest met een flinke kraan boven water worden getakeld. Het verhaal gaat dat via de hevel water het schip binnenstroomde en het zodoende volliep. Ook dat is uitgebreid in beeld gebracht bij de foto-expositie.
Zelf heeft Ad een persoonlijke band met de Prince Admirael: "mijn vrouw en ik zijn er in 1995 in 1 april-stijl op getrouwd. We voeren vanaf de Brielse Maas de haven in en daar stonden familie en vrienden op de kade te wachten."
Niet alleen die mijlpaal, ook het feit dat Ad het authentieke logboek vanaf 1979 via Duco Deur boven water heeft weten te halen, is voor hem een mooie bijdrage aan de tentoonstelling. Die bestaat onder meer uit zes panelen op A0-formaat. Ook zijn er stukken uit het Streekarchief in een vitrine te vinden en "ik hoop dat mensen hun verhalen kwijt willen in een groot boek dat ik ga neerleggen."
Het allerleukste van de hele tentoonstelling is volgens Ad dat "het een mooi stuk geschiedenis is. Je blijft naar de beelden kijken en het initiatief voor het schip kwam echt vanuit de bevolking toen. Het is een voortzetting van een traditie, in 1922 werden vissersschepen al aangekleed tot Geuzenvloot. En het huidige schip is goed gebouwd, het kan nog wel veertig jaar mee. Het trekt veel bekijks, mensen willen het verhaal weten."
Niet voor niets vormt het schip een belangrijk onderdeel van de viering van 80 jaar 1 April Vereniging. "Vanaf eind jaren '60 is het echt gaan leven. Toen vond voor het eerst het rammeien van de poort plaats. Dat groeide langzaamaan uit tot het huidige feest."

'Want 1 april vieren doen we samen.'

Meer berichten